onsdag 17 augusti 2011

Nya höns!

Då Bulten med sitt harem inte lyckats producera ett enda ägg på fem månader började jag ledsna. Vad är meningen med att ha höns som äter dyrt och inte ger något tillbaka? När jag tittade i vår äggskål i köket och ser ägg med stämplar och som dessutom har gulor som inte borde få kallas gulor surnade jag.
En kompis som bor på en gård inte långt härifrån hade skaffat sig en valp (jakthund) som visade sig vara förtjust i just höns så då fick vi chansen att köpa deras då Mari ledsnat på att rädda hönsen som valpen släpade in i arbetsrummet.
Brahma
Sagt och gjort, i söndags så åkte vi dit och fyllde tre flyttkartonger med drygt 20 fjäderfän. Det är allt från stora Brahma till små dvärghöns. Brahmahönsen är verkligen jättefin, stora och med ludd ändå ner på fötterna. Några av dvärghönsen är Öländska och ser ut som chokladripplad glass i teckningen.
Jag blev så glad när jag första dagen hittade nio ägg. Stora ljusbruna till små, små söta ägg.
Igår gjorde Becke pannkaka på de sista köpta äggen så vi blir av med dem och kan njuta av egna hemvärpta.