fredag 18 oktober 2013

Helg med jobb och häst

Karin på Vaka med Brá bredvid
I helgen skulle jag ha ridit för Ann-Marie på lördagen och varit med på tävling på Håcknesta på söndagen. Nu har  en snorig häst där satt stopp för det så både träning och tävling är inställda. Tråkigt men ett klokt beslut att inte låta några hästar åka till eller från den gården. Prover är tagna men inga resultat än. Det man tror är att hästen fått transportsjuka.
Jag ska nog ändå inte sitta sysslolös då jobbet kommer att pocka på i helgen inför en driftstart i ett landsting. Dessutom har vi en del lamm att hantera.
Rida ska jag nog hinna med också. Hästarna är nu rätt vältränade. Jag försöker hinna med alla tre under veckan och det går bra bara man har lite disciplin. Det är lätt att tycka soffan är mysigare än stall och ridning en oktoberkväll efter jobbet men inget går upp mot att få känna att det går framåt i träningen.
Anki och Karin kommer också och rider ibland och det är skoj att få lite sällskap. Men jag tillhör dem som tycker att det är helt ok att rida själv. Ofta blir det med mer focus på hästen.


Läste något bra på Hippson som Reynir Adalsteinson sagt på en clinic:
  • Börja alltid med saker som hästen är bra på!
  • Man går inte till gymmet med en cigg och en öl och lunkar på bandet, man går dit för att träna. Rid därför ordentligt när du väl rider.
  • Om man stannar varje gång hästen gör fel eller avbryter så skapar man negativ energi. Vi vill ha positiv energi. Ignorera misstagen och beröm det som är bra.